Arkusz maturalny z matematyki na poziomie podstawowym zawierał 34 zadania (25 zadań zamkniętych i 9 zadań otwartych), na wykonanie których maturzyści mieli 170 min. Za rozwiązanie zadań abiturienci mogli otrzymać w sumie 50 pkt.
Najłatwiejsze okazało się zadanie 4 badające umiejętność rozwiązywania układu równań oraz zadanie13., sprawdzające umiejętności wykorzystania własności ciągu arytmetycznego. W tym roku można stwierdzić, że umiejętności te są opanowane dobrze.
Zadania o najniższej łatwości wśród zadań zamkniętych z poziomu podstawowego, to zadanie 10. oraz 19. Zadanie 10. wymagało umiejętności przekształceń algebraicznych, natomiast 19. wymagało wykazania się znajomością pojęcia i własności równania okręgu w układzie współrzędnych.
Zadania otwarte, w szczególności zadanie 26. oraz zadanie 27., wykazały, że maturzyści z dużą łatwością rozwiązują równania wielomianowe trzeciego stopnia oraz stosują własności funkcji trygonometrycznych kąta ostrego. Zadanie 28. oraz zadanie 31. w swojej treści nakazywało udowodnić odpowiednie własności algebraiczne i arytmetyczne. Czynności te zawsze sprawiają najwięcej kłopotu maturzystom. Tak było i w tym roku.
Zadanie, które posiada najwyższą moc różnicującą (0,81) i łatwość (0,46) to zadanie 33. Zadanie sprawdzało umiejętności obliczania objętości ostrosłupa prawidłowego.
Arkusz z matematyki na poziomie podstawowym właściwie zbadał umiejętności matematyczne, o czym świadczą wskaźniki otrzymane po egzaminie.
Źródło: cke.edu.pl
J. Jankowska